9ژانویه 2023 - زنان باردار، اغلب عدم تحمل گلوکز را با شدت های مختلفی تجربه می کنند که به آن دیابت بارداری (GDM) گفته می شود. چندین مطالعه پیامدهای نامطلوب دیابت بارداری را بر مادر و نوزاد نشان داده اند. به عنوان مثال، مادران مبتلا به GDM در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) در ادامه زندگی قرار می گیرند و نوزادانی بزرگتر از سن حاملگی به دنیا می آورند که در آینده سندرم متابولیک را تجربه خواهند کرد.

زمینه

دو مورد از اقدامات مهم مدیریت دیابت، ورزش و رژیم غذایی مناسب است. این اقدامات حتی برای زنانی که تحت داروهای خوراکی هیپوگلایسمی یا انسولین درمانی قرار می گیرند، بسیار مهم است. ورزش قبل از بارداری یا در اوایل دوره ی بارداری اثرات پیشگیرانه ای در برابر ابتلا به GDM دارد. نکته مهم این است که ورزش همچنین شاخص گلایسمی را در زنان مبتلا به GDM، کنترل می کند.

پزشکان برای تدوین راهبردهای بهینه برای مدیریت بیماری باید نظرات زنان را درک کنند. این مهم است زیرا زنانی که برای مدیریت سلامت خود یا اتخاذ تصمیمات اساسی در مراقبت از خود قدرتمند می شوند، می‌توانند بر تغییر رفتار دراز مدت خود تأثیر گذارند. اگر اقدامات پیشگیرانه توسط جامعه و متخصصان مراقبت های بهداشتی حمایت شود، می توان به میزان موفقیت بالاتری در مدیریت GDM دست یافت.

بیشتر محققان بر نحوه ی واکنش زنان به تشخیص GDM تمرکز کرده اند. این مطالعات همچنین خلق و خو و کیفیت زندگی را پس از تشخیص مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعه ی اخیر که در مجله ی Maternal-Fetal & Neonatal Medicine منتشر شده است، نگرش زنانی که به تازگی مبتلا به GDM تشخیص داده شده اند را نسبت به تغییرات مورد نیاز در سبک زندگی، به ویژه در مورد رژیم غذایی و ورزش، ارزیابی کرده است.

در مورد این مطالعه

محققان از زنانی که به مرکز خدمات دیابت و بارداری بیمارستان ملی Maternity مراجعه می کردند، دعوت نمودند تا در این مطالعه ی کیفی شرکت کنند. حدود 800 زن در دوبلین از خدمات NHM استفاده می کردند.از زنان مبتلا به GDM خواسته شد در یک جلسه آموزشی در مورد تشخیص و مدیریتGDM  شرکت کنند. اگرچه اکثر زنان با اصلاح سبک زندگی خود، عمدتاً از طریق رژیم غذایی و ورزش،GDM  خود را مدیریت می کنند، تعداد کمی از افراد (حدود 100 نفر در سال) برای حفظ قند خون خود در محدوده ی نرمال، نیاز به مداخلات پزشکی دارند.

در مجموع سی و دو زن در این مطالعه شرکت کردند که با هجده نفر از آنان در دوران بارداری(پیش از تولد) و با چهارده نفر پس از تولد در بخش پس از زایمان (PN) مصاحبه شد.

یافته های این مطالعه

اکثر زنان در گروه مطالعه معتقد بودند که رژیم غذایی آنها سالم است. با این حال، تعریف آنها از رژیم غذایی سالم، مصرف متعادل انواع غذاها از جمله شیرینی ها بود. پس از تشخیص GDM و شرکت در کلاس‌های آموزش سبک زندگی، زنان توانستند تشخیص دهند که چگونه می‌توانند رژیم غذایی خود را بهبود بخشند، به ‌ویژه در رابطه با سهم دریافتی از انواع غذاها. آنها خوشحال بودند که رژیم غذایی خود را طبق اطلاعات موجود تغییر داده و شاهد بهبودی در شاخص گلایسمی خود بودند.

آغازگر اصلی تغییر رژیم غذایی، حمایت شریک زندگی و/یا خانواده و نگرانی در مورد رفاه جنین بود. نویسندگان همچنین برخی از موانعی را که زنان مبتلا به GDM را از پیروی از رژیم غذایی مناسب باز می دارد، شناسایی کردند، از جمله عدم آگاهی آموزشی، زمان، و نادیده گرفتن. مشخص شد که برخی از زنان حتی پس از اطلاع از مزایای مداخلات مناسب در سبک زندگی، تغییر در سبک زندگی خود را نادیده می گیرند.

زمان، مانع اصلی برای برآوردن نیازهای ورزشی در دوران بارداری بود. با این وجود، قبل از تشخیص GDM، چندین مانع برای ورزش شناسایی شد، مانند مراقبت از کودک، مشکلات مربوط به مدیریت زمان، و عدم داشتن انگیزه. برخلاف پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش به احتمال زیاد در دراز مدت قطع می شود. اگرچه برخی از زنان ورزش را به عنوان یک "مشکل" در مدیریت GDM می‌دانستند، اما کسانی که مزایای سلامت جسمی و روانی را از ورزش منظم تجربه کرده بودند، مروج بزرگ ورزش منظم بودند.

پس از تشخیص GDM، سطوح استرس و اضطراب در اکثر زنان در گروه مورد مطالعه افزایش داشت. طیف متنوعی از احساسات از جمله خشم، شوک و گناه توسط این زنان احساس می شد. دو مورد از توصیه های مهمی که توسط زنانی که قبلاً مبتلا به GDM تشخیص داده شده بودند به زنان تازه تشخیص داده شده ارائه شده بود، سرزنش نکردن خود و ایجاد تغییرات واقع بینانه در رژیم غذایی و ورزش منظم بود.

نتیجه گیری و چشم انداز آینده

مطالعه ی حاضر نگرش متضاد زنانی که به تازگی مبتلا به GDM تشخیص داده شده اند را نسبت به رژیم غذایی و ورزش آشکار نمود. در آینده، تحقیقات بیشتری باید در مورد حفظ تغییرات سبک زندگی در دوران بارداری برای کنترل GDM انجام شود. این مهم است زیرا یک رژیم غذایی سالم همراه با فعالیت بدنی، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، می تواند سلامت و رفاه کلی فرد را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230109/The-attitudes-of-women-with-a-new-diagnosis-of-gestational-diabetes-to-the-required-lifestyle-changes.aspx